Overgangsalder: Ørken eller seksuell blomstring?

Frykt for at sexlivet er over og at overgangsalderen betyr undergang, får mange til å holde symptomene for oss selv. Men slik behøver det ikke å være. Her er en rekke tips for å gjøre overgangen din så smidig som mulig. 

Denne perioden, også kalt klimakteriet, inntrer for de aller fleste kvinner mellom 45- og 55-årsalderen. Perioden varer gjerne i 1-2 år, men for enkelte kan den vare i noen få måneder eller så lenge som ti år. 

Men overgangsalderen er mer enn hetetokter, ekstra kilo rundt midjen og humørsvingninger. For mange er det en befrielse endelig å være kvitt PMS og menstruasjon, og kvinner i overgangsalderen rapporterer ofte om større følelse av frihet, humor og selvinnsikt. 

Hva skjer i overgangsalderen?

Etter hvert som du nærmer deg menopausen begynner eggstokkene å produsere mindre av hormonene østrogen og progesteron, og dette kan forårsake plager i overgangsalderen.

Kroppen din går altså gjennom flere fysiologiske endringer som følge av lavere nivåer av:

  • Østrogen
  • Progesteron
  • Follikelstimulerende hormon (FSH)
  • Luteiniserende hormon (LH)

Les også: Derfor er hormonsystemet så viktig for kvinner

Men det er først når eggstokkene helt slutter å frigjøre østrogen og progesteron at du har nådd menopausen. 

Østrogennivå overgangsalder
OVERGANGSALDER: Mengden østrogen synker for mange i 40-årsalderen

En blodprøve av hormonbalansen kan gi deg svar på om overgangsalderen er i gang. Den vanligste blodprøven sjekker hormonet FSH. Dette hormonet er med på å styre østrogenproduksjonen i eggstokkene og øker når overgangsalderen inntrer, samtidig som østrogen og progesteron går ned.

Overgangsalderen kan deles inn i 3 faser:

  • PERIMENOPAUSE: Perioden før og etter menopausen hvor kvinnekroppen gjennomgår fysiske og følelsesmessige forandringer, på grunn av hormonelle endringer.
  • MENOPAUSE: Defineres ved en kvinnes aller siste menstruasjon. For de fleste skjer dette rundt 50-årsalderen.
  • POSTMENOPAUSE: Tiden etter siste menstruasjon, med eller uten symptomer.

Et lite tips: Du kan som regel ikke bli gravid etter at du har kommet i menopausen. Men det er anbefalt å bruke prevensjon i 12 måneder etter siste menstruasjon for å være på den sikre siden.

Hetetokter og tørrhet i skjeden

Selv om alle kvinner havner i overgangsalderen til slutt, oppleves ikke overgangen likt for alle. Men dette er de vanligste tegnene: 

I tiden før menopausen er det vanlig å oppleve uregelmessige menstruasjoner, som kan bli større eller mindre i omfang. Vanligvis avtar blødningen i mengde og hyppighet når du nærmer deg menopausen.

hetetokter overgangsalderen
Rundt 80 % av alle kvinner opplever hetetokter i løpet av overgangsalderen

Andre vanlige tegn på overgangsalderen:

  • Hetetokter: Plutselig varmefølelse i ansikt, nakke og bryst. Hetetokter kan også utløses av koffeinet i kaffe eller sterkt krydret mat.
  • Nattesvette: Hetetokter som oppstår om natten
  • Søvnvansker: Det er ikke uvanlig å slite med å sovne eller oppleve nattlig oppvåkning. Mange våkner dessuten tidligere enn normalt. 
  • Redusert sexlyst (libido). 
  • Vaginal tørrhet, ubehag og kløe under sex som følge av at slimhinnen i skjeden blir tynnere og tørrere i overgangsalderen.
  • Problemer med hukommelse og konsentrasjon
  • Hodepine
  • Humørsvingninger, som lavt humør eller angst
  • Hjertebank: hjerteslag som plutselig blir mer merkbare
  • Stive ledd
  • Redusert muskelmasse og vektøkning: Ekstra kilo legger seg gjerne rundt midjen

Hvordan behandle overgangsalderen? 

Selv om vi ikke kan stoppe livets naturlige sykluser, er det mange ting du kan gjøre for å ta bedre vare på deg selv i overgangsalderen. Her er 12 tips for dempe ubehagene og gjøre det lettere å takle denne nye fasen av livet: 

  1. Sørg for regelmessig mosjon som rask gange, jogging, sykling eller svømming.  Styrketrening kan hjelpe med å redusere kroppsfett, styrke musklene og forbrenne kalorier mer effektivt.

  2. Yoga og dype pusteøvelser kan bidra til å lette hetetokter og søvnproblemer.

  3. Sørg for å øke inntaket av enumettet og flerumettet fett, og spis mye fullkorn, frukt og grønt. For å få i deg nok proteiner, bør du spise fisk, fugl og skummede melkeprodukter.

  4. Stump røyken: Den gjør hetetoktene verre og forstyrrer søvnen.

  5. Drikk mindre alkohol!

  6. Søk hjelp hvis du får angst eller store humørsvingninger.

  7. Pass på de gode søvnvanene og sørg for å få nok hvile.

  8. Gjør Kegel-øvelser for å styrke bekkenbunnen (se illustrasjon nedenfor)

  9. Ikke vær redd for å snakke med familie eller venner om det som skjer med deg.  

  10. Utforsk nye måter å være intim med partneren på

  11. Hobbyer er bra for kroppen: Studier har vist at morsomme aktiviteter kan senke blodtrykket, redusere kolesterol og BMI. 

  12. Effekt av hormonbehandling: Østrogenbehandling kan hjelpe på hetetokter, søvnvansker og underlivsplager, men på grunn av faren for alvorlige bivirkninger er ikke denne behandlingen anbefalt for langtidsbruk. 
Kegel-øvelser
Kegel-øvelser ble utviklet av den amerikanske gynekologen Dr. Arnold H. Kegel på slutten av 1940-tallet. Teknikken skal gi deg mer harmoni og indre balanse.

Sex kan bli bedre etter overgangsalderen

I motsetning til de usikre 20-årene, opplever mange kvinner at sex blir bedre med alderen fordi de vet hva de ønsker seg av partneren. Regelmessig sex er dessuten bra for å øke blodstrømmen i skjeden.

Med overgangsalderen forsvinner også behovet for prevensjon, som kan gjøre sexen bedre for mange og et glidemiddel kan øke gleden og forebygge ubehag ved tørr skjede. 

Fordelen med sex etter overgangsalderen er flere:

  • Sex kan ha positiv innvirkning på humørsvingninger ved å virke reduserende på stress. Berøring frigjør blant annet hormonet oksytocin, som fremmer avslappning. 
  • Sex etter overgangsalderen er bra for skjeden da det fører til økt blodtilførsel. Regelmessig sex er med andre ord viktig for å holde vaginalt vev sunt. 
  • Sex styrker bekkenbunnen. Omtrent 30 prosent av kvinner opplever inkontinens på et tidspunkt i livet. Kegel-øvelser er en måte å styrke bekkenbunnen på, i tillegg til sex. Ved orgasme trekkes musklene i bekkenbunnen sammen, noe som styrker dem. 
  • Sex får opp pulsen. Selv om sex ikke bør erstatte regelmessig trening, bidrar sex til å øke pulsen din og du forbrenner omtrent 5 kalorier i minuttet. 
  • Du sover bedre. Sex øker oksytocin og senker kortisol, mens orgasmer frigjør prolaktin. Resultatet er en døsig tilstand som gir deg dypere og mer avslappet søvn. 

Med andre ord har sex etter overgangsalderen en rekke fordeler. I denne alderen er mange dessuten på topp når det kommer til selvtillit, og bedre i stand til å nyte sex. 

Prøv et kosttilskudd for hormonell balanse

Det finnes ulike tilskudd som kvinner kan ta for å opprettholde hormonell balanse i kroppen gjennom livet. Ett av dem er 4Her. Dette kosttilskuddet er spesialutviklet for kvinners unike helseutfordringer, som kan dreie seg om fruktbarhet, lavere sexlyst, og mental og fysisk velvære. 4Her inneholder blant annet Maca, som er en god kilde til fytoøstrogen og som bidrar til å opprettholde naturlig seksuell aktivitet og energi, Vitamin B6 som bidrar til å regulere hormonell aktivitet, tiggernøtt som bidrar til å opprettholde sexlyst, og panax ginseng som bidrar til å støtte fysisk og mental ytelse.

Prøv 4Her i 60 dager

50% rabatt – Kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.