Nattesvette: 6 årsaker til at du blir varm om natten!

Våkner du stadig opp på gjennomvått laken? Nattesvette kan ramme unge som gamle. Og det er flere ting som kan forårsake nattesvette – her får du seks vanlige årsaker til at du våkner varm og svett! 

Det finnes noen naturlige steder der vi forventer å svette. Slik som under sola på en heit sommerdag, eller når vi er godt inne i en treningsøkt. Men du forventer kanskje ikke å svette når du sover!

Hvis du våkner opp klam og gjennomvåt av svette, opplever du sannsynligvis det som kalles for nattesvette. 

Det er helt normalt å oppleve variasjoner i kroppstemperaturen når du sover, og dette kan i blant forårsake nattesvette. Selv om det kan være plagsomt, er det sjeldent farlig. Men det kan være greit å oppsøke lege hvis problemet vedvarer.

Vi ser på 6 vanlige åraker til at du blir klam, varm og svett om natten!

1. Alkohol før leggetid

Å ta seg et glass vin eller en drink på kvelden, kan for mange være avslappende. Men – det kan også føre til en økning i kroppstemperaturen, med påfølgende nattesvetting. 

Når vi sover er muskulaturen i øvre luftveiene naturlig mer avslappet. Men alkohol svekker denne muskelstramningen ytterligere. I tillegg virker alkohol stimulerende ved å øke hjertefrekvensen. Begge disse fysiologiske endringene kan øke kroppstemperaturen vår. 

Hvis du sliter med nattesvette, kan det derfor være greit å begrense alkoholen før leggetid. 

2. Nattesvette og stress

I tillegg er det ikke uvanlig å oppleve nattesvette hvis du føler deg engstelig eller stressa. Når hjernen går på høygir, blir også kroppen mer aktivert. 

Forsøk å innarbeide noen gode, avslappende rutiner før leggetid:

  • Ta deg en varm, deilig dusj før du legger deg. Unngå skjermer og duppeditter – og forsøk å lese en bok i stedet. 
  • Gjør omgivelsene avslappende: Demp belysningen, og åpne aller helst soveromsvinduet for å gjøre rommet kjølig. 
  • Snakk med fastlegen: Langvarig og tilbakevendende stress kan ha underliggende årsaker, som kan være greit å finne ut av. 

3. Problemet kan være nattøyet ditt

Blir du varm, klam og svetter om natten, kan det ganske enkelt være at du har for mye på deg. Det kan være nattøyet ditt, eller det kan være en for tykk dyne eller for varmt sengetøy. 

Dessuten er det noen madrasser som “puster” dårligere enn andre. 

Et god soveromsmiljø skal være svalt og avkjølt. 

  • Sørg for at soverommet er kjølig. Senk termostaten og/eller bruk vifte
  • Gå for en tynn, lett nattkjole i stedet for pysj av for tungt materiale
  • Kle dyna med lett sengetøy, og unngå fleece, flanell, dun og syntetiske fibre
  • Skummadrasser er generelt sett veldig varme da de puster dårligere 

4. Du er (på vei inn) i overgangsalderen

Du har helt sikkert hørt om hetetokter. 

Når vi kommer inn i overgangsalderen er det ikke unormalt at det også følger med nattesvette. Faktisk så vil om lag 75% av alle kvinner i perimenopausal alder oppleve nattesvette. 

Disse tegnene topper seg som regel de første årene etter overgangsalderen, og avtar deretter over tid. 

Tips:

  • Unngå triggere som alkohol, sterkt krydret mat, koffein og røyking, som kan utløse svette.
  • Kjøl deg ned. Våkner du klam og svett, kan du gi luft til beina og nakken, drikke et glass kaldt vann, legge en kald vaskeklut på hodet eller skylle håndleddene i kaldt vann. 
  • Vurder livsstilsendringer: Gå ned i vekt hvis du er overvektig, og begrens mengden stress i livet ditt. 

Oppsøk lege hvis ingen av tiltakene hjelper etter at du er nådd overgangsalderen. Det finnes medisiner som kan redusere nattesvette. 

5.  Utelukk underliggende årsaker

Det trenger strengt tatt ikke være noe galt, men i noen tilfeller kan det være underliggende årsaker til nattesvetten. 

For eksempel kan årsaken være hyperhidrose – en tilstand som gjør at du svetter mer enn normalt.

Tips for deg som har hyperhidrose:

  • Kjøp en god antiperspirant, men husk at deo ikke vil redusere svetten, bare dekke over vond lukt. 
  • Tenk over hva du kler deg i. Gå for løse klær som puster, og fortrinnsvis av materiale som har fukttransporterende eller hurtigtørkende egenskaper. 

Hyperhidrose er en relativ sjelden tilstand, som rammer færre enn 3%. Det er ikke en alvorlig tilstand, bare den oppleves plagsom for de som har den.   

6. Mareritt 

Sliter du med søvnapné eller tilbakevendende mareritt, er det heller ikke uvanlig å våkne opp klam og å kaldsvette. Kaldsvett er når man svetter selv om kroppen ikke er varm. 

  • Regelmessig trening og en god døgnrytme kan hjelpe mot mareritt
  • Et annet tips er å lukke øynene, prøv å forestille deg marerittet så levende som mulig. Koble på mange sanser samtidig (syn, hørsel, lukt, berøring, smak).
  • Lag en helt ny versjon av drømmen, og gjenskap denne rett før du legger deg. Si til deg selv at det er den nye versjonen du skal drømme i natt. 

Ikke minst kan nattesvette ha hormonelle årsaker. Det finnes naturlige kosttilskudd for god hormonbalanse, et slikt kosttilskudd er 4Her. 

Prøv et kosttilskudd for hormonell balanse

Dette kosttilskuddet er spesialutviklet for kvinners unike helseutfordringer, som kan dreie seg om sexlyst, og mental og fysisk velvære. 4Her inneholder blant annet Maca, som er en god kilde til fytoøstrogen og som bidrar til å opprettholde naturlig seksuell aktivitet og energi, Vitamin B6 som bidrar til å regulere hormonell aktivitet, tiggernøtt som bidrar til å opprettholde sexlyst, og panax ginseng som bidrar til å støtte fysisk og mental ytelse.

*4Her er et kosttilskudd, og kan ikke erstatte medisiner eller lindre plager ved sykdom

Prøv 4Her i 60 dager

50% rabatt – Kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.

Kilder: