7 tips for å løfte humøret

Hender det at en dårlig stemning sniker seg over deg, litt for ofte? Det kan være mange grunner til at humøret svinger. En stressende jobbdag, en lei krangel med venninnen eller bare litt for få likes på siste Facebook-post.

Vi er i grunnen ganske sensitive skapninger, og i blant kan bare små ting få oss til å føle oss i overkant grumpy

Mens deler av den lykkefølelsen vi går rundt med er forhåndsbestemt ut i fra genetikk, viser (heldigvis) studier at opptil 40 prosent av lykkefølelsen kan kontrolleres gjennom daglige tanker og handlinger.

Godt nytt for alle oss som ønsker å gi humøret et løft. Nedenfor har vi samlet syv ulike måter å løfte humøret på, og det gjerne på så lite som fem minutter.

1. Lytt til oppløftende musikk

Ifølge en studie fra University of Missouri kan det å lytte til oppløftende musikk virke pleiende på humøret vårt. 

Bestem deg for å ikke tenke for mye mens du lytter, len deg i stedet tilbake og nyt opplevelsen musikken gir deg. 

Skru opp volumknappen om det er det som skal til, og la musikken sende deg inn i en bedre sinnsstemning. 

2. Latter er beste medisin

En god latter fyller hjernen vår med dopamin, og er dessuten helt uten bivirkninger. En god latter fyller lungene våre med luft, og sørger for at mer oksygen når inn i kroppen. Denne ekstra tilførselen av oksygen har en positiv effekt på stressresponssystemet vårt, og etterlater en avslappende og god følelse. 

Det finnes mange måter å bringe mer latter inn i livet ditt på. Omgi deg med positive folk, øv deg på å se det morsomme i situasjoner eller snurr et morsomt YouTube-klipp. Det finnes mye morsomt å le av der ute. Husk å oppsøke det.

humør latter

3. Få litt dagslys

Heldigvis er vi inne i årets lyseste måneder. Studier viser at folk som eksponerer seg for lys har færre søvnproblemer og føler seg mindre nedstemt. 

Å bli eksponert for naturlig lys fyller dessuten kroppen vår med vitamin D, vi får bedre døgnrytme og det blir enklere å fokusere og få ting gjort. En god porsjon dagslys er rett og slett nøkkelen til både fysisk og psykisk velvære. 

Likevel viser studier at vi tilbringer så mye som 90 prosent av tida vår innendørs.

Gå en kjapp tur rundt bygget midt på dagen, bruk ekstra tid i hagen og tilbring i det hele tatt ekstra tid utedørs for å gi humøret en boost.

bedre humør

4. Magien ved en god klem

Vi skal ikke undervurdere effekten en god klem. Når du klemmer frigjøres «kosehormonet» oksytocin i kroppen. Nivåene stiger når vi klemmer, tar på eller er nær andre. Vi kan kjenne på mer lykke og mindre stress. 

Om du ikke kjenner noen i umiddelbar nærhet, kan du også forsøke å gni på din egen panne, hender eller nakke. Selvmassasje har vist seg å kunne redusere hjertefrekvens samt redusere stresshormonet kortisol i kroppen vår. 

Studier viser at det er spesielt kvinner som opplever de positive helsegevinstene ved oksytocin, spesielt hvis du har et godt forhold og hyppig klemmer partneren din. Denne effekten har også blitt sett blant kvinner som klemmer spedbarnet sitt.

5. Fokuser på det som går bra

Vi har lett for å fokusere på alt som kan gå galt. Men hva om du i stedet tenker på alt det som i realiteten går riktig så bra i livet ditt?

Forsøk å tenke på tre positive hendelser i hverdagen, og gi disse ekstra plass i bevisstheten. Det å mentalt gjenskape gode minner og øyeblikk kan gjøre at du bringer tilbake den gode stemningen og følelsen som hendelsen opprinnelig ga deg. 

Veldig enkelt, og samtidig veldig virkningsfullt! 

positiv tenkning humør

6. Husk å rense lufta 

Ikke glem å rense lufta i ny og ned når det er nødvendig. Sitter du for eksempel inne med vanskelige følelser overfor en venn kan det hjelpe å sette ord på det som er vanskelig. 

Det betyr ikke at du alltid skal være den som bringer kjipe temaer på banen, bare at du ikke skal gå rundt og holde alt inne i deg til enhver tid. Du vil føle deg mye lettere, og humøret vil sannsynligvis også få seg et umiddelbart løft. 

7. Balanser humøret med 4Her

Du kan også gi kroppen et daglig tilskudd som 4Her. Kosttilskuddet inneholder blant annet 100 mg Damiana, som kan bidra til fysisk og psykisk velvære, å hjelpe den mentale og kognitive aktiviteten og til normal mental og kognitiv aktivitet. Og ikke minst bidra til å støtte mentalt velvære ved nervøsitet og stress. 4her inneholder også 300 mg Tiggernøtt som bidrar til en beroligende effekt på nervesystemet, 100 mg Ginseng som bidrar til å opprettholde god kognitiv funksjon, hukommelse og kan øke konsentrasjonen, og Maca (300 mg) som bidrar til å støtte mental og fysisk ytelse.

Og husk, hvis det dårlige humøret henger ved og du ikke føler deg bedre, kan det være en idé å snakke med legen. 4Her er et kosttilskudd, og kan ikke erstatte medisiner eller lindre plager ved sykdom. 

Prøv 4Her i 60 dager

50% rabatt – Kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.

Kilder: